18.8.10

Helena Nelson-Reed

Helena Nelson-Reed

Regulamentação do uso da Cannabis no Brasil

Publicação no site do NEIP de um processo que tramita no Supremo Federal Tribunal sobre a possibilidade do cultivo caseiro, do uso medicinal, terapêutico e religioso da Cannabis, além de insumo na produção de bens de consumo.

Segundo Mauro Chaiben, o advogado proponente, "A proposta mantém incólume a Lei 11343/2006 – sobre o uso e tráfico de drogas – e, ao mesmo tempo, apresenta uma solução ponderada".

Leia o texto em: http://www.neip.info/amicus_curiae.pdf

15.8.10

Experiências com Biochar

Um dos projetos que tenho me envolvido aqui nos EUA é o desenvolvimento de um forno para produção de biochar (carvão vegetal), que apresenta-se como uma ótima fonte renovável de energia e de produção de fertilizantes para o solo. Através de um processo de pirólise, a produção de biochar emite muito pouco CO2 na atmosfera na produção de carvão vegetal. Estudos mostram que antigas comunidades amazônicas usaram o carvão vegetal como fertilizante do solo a cerca de seis mil anos atrás e hoje os sítios arqueológicos apresentam alta fertilidade. Além disso, vem sendo desenvolvido estudos para o uso de biochar  na descontaminação do derramamento de óleo do Golfo, através de uma empresa de remediação de contaminação de solo, a Remediators Inc, no estado de Washington, EUA. O Biochar apresenta alto poder de absorção do óleo cru e este material pode ser reciclado depois para produção de energia. 
Interessante dizer, que pode-se conciliar à produção de carvão vegetal o aquecimento de água doméstico, forno de pizza e/ou pão, e até geração de energia elétrica. Abaixo alguma fotos dos testes realizados e de um forno doméstico feito com um custo bem baixo. Fotos: Luis Eduardo Pomar

Experimento com uso de biochar em plantio. Na gramínea do lado direito usamos biochar como fertilizante.

Forno caseiro. Usa-se pequenos pedaços de madeira, que inseridos no barril, são aquecidos e tranformados em carvão através de processo de pirólise.


Testes feito pela empresa The Remediators Inc. para uso de biochar no derramamento de óleo do Golfo.

Teste de absorção de óleo pelo biochar.

Uso domestico do forno de produção de Biochar (carvão vegetal). Pode-se acoplar um forno de pizza, aquecimento de água e até geração de energia elétrica.

Veja aqui um vídeo documentário sobre Biochar.

6.8.10

National Geographic's documentary about Santo Daime

Film documentary produced by National Geographic on the use of ayahuasca as a sacrament in the Santo Daime community of Luiz Mendez do Nascimento in Acre, Brazil.






5.8.10

Green Man


As representações do Green Man tem muitas variações. Encontrado em muitas culturas ao redor do mundo, o Green Man é relacionado com deidades vegetais naturais que brotam em diferentes culturas através das eras. Primeiramente é interpretado como símbolo de renascimento, representando o ciclo da primavera. 

Aprendendo e dividindo experiências em Permacultura

Cheguei no final de março de 2010 no Estado de Washington, EUA, para uma temporada de seis meses numa fazenda que aplica a permacultura e agricultura orgânica. Durante a temporada de plantio, amigos se reunem para plantarem juntos hortas e árvores. Assim que cheguei já fomos para o campo e começamos a preparar a grande horta. Eu acostumado com meu país tropical, notei que aqui o processo era completamente diferente, a estação de plantio muito curta e os longos dias fazem que o trabalho se estenda as vezes até catorze horas no campo.  Depois de cinco meses diariamente lidando com as plantas, tive a idéia de registrar alguns procedimentos e dividir através do blog. Mostrarei o plantio de batatas com caixas reutilizáveis de papelão. A idéia é de colocar o papelão sobre o gramado para matar a grama, e uma camada de terra sobre o papelão. Em seguida distribui-se as batatas, aplicamos adubo orgânico e por cima delas uma nova camada de terra e cobertura morta, no caso aqui colocamos folhas secas. 

Fotos: L.E. Pomar

Colocando papelões para matar a grama.


Uma camada de terra sobre o papelão...


Espalhando as batatas...


Adubando...


Mais uma camada de terra...


Folhas secas como cobertura morta...


Quase cinco meses depois a colheita.

How to go organic

Photo: L.E. Pomar

Imagine your Garden

Cultivate the earth and our connection within it

Greet the sun

Feed the soil, let it breathe

Welcome the earthworms

Thanks busy soil organisms hard work

Compost

Practice non-agression

What works in the garden may work in the world one day

Bless the seed you sow

Observe weather

Welcome the gifts of the seansons

Weed early and often

Leave wild spaces

Mulch

Buy local food

Recycle

Feel your whole body

Know the cicles of the moon

Keep a garden journal

Explore companion planting flowers and fruits

Welcome beneficial insects

Discourage foes

Don't use chemical herbicides, pesticides and fertilizers

Dance in the fields

Learn and teach

Save seeds

Tell stories

Look at the stars

Rotate crops

Rest the earth

Observe, adapt, enrich, sustain, preserve

Savor the abundance

Share the harvest

Give thanks

Photo: Shane

Blog "Mapeia o Mundo, Raimundo"

Manno França, morador da Reserva Matutu está publicando no seu blog  "Mapeia o Mundo, Raimundo" informações geográficas à partir da perspectiva dos moradores das comunidades da Serra do Papagaio. 
Como ele mesmo explica no blog: "Com a cartografia social e o mapeamento participativo, a idéia é usar o que há de melhor em ferramentas de cartografia e mapeamento disponíveis para empoderar as comunidades rurais, apoiando a construção de seus processos de tomadas de decisão e criando canais para que o conhecimento acumulado em séculos de convivência com a natureza se transforme em mapas e, dessa forma, possam influenciar decisões governamentais, como a demarcação de UCs e a construção de políticas públicas mais próximas da realidade."

7.7.10

Olympic National Forest, WA

Fotos: L.E.Pomar


Humptulips River, Pristine




Crescent Beach, Port Angeles







Sol Duc Park, Port Angeles




Hurricane Ridge, Port Angeles

3.7.10

Eyvind Earle



Born in New York in 1916, Eyvind Earle began his prolific career at the age of ten when his father, Ferdinand Earle, gave him a challenging choice: read 50 pages of a book or paint a picture every day. Earle choose both. From the time of his first one-man showing in France when he was 14, Earle’s fame had grown steadily. At the age of 21, Earle bicycled across country from Hollywood to New York, paying his way by painting 42 watercolors. In 1937, he opened at the Charles Morgan Galleries, his first of many one-man shows in New York. Two years later at his third consecutive showing at the gallery, the response to his work was so positive that the exhibition sold out and the Metropolitan Museum of Art purchased one of his paintings for their permanent collection. His earliest work was strictly realistic, but after having studied the work of a variety of masters such as Van Gogh, Cézanne, Rockwell, Kent and Georgia O’Keefe, Earle by the age of 21, came into his own unique style. His oeuvre is characterized by a simplicity, directness and surety of handling.
In 1951 Earle joined Walt Disney studios as an assistant background painter. Earle intrigued Disney in 1953 when he created the look of “Toot, Whistle, Plunk and Boom” an animated short that won an Academy Award and a Cannes Film Festival Award. Disney kept the artist busy for the rest of decade, painting the settings for such stories as “Peter Pan”, “For Whom the Bulls Toil”, “Working for Peanuts”, “Pigs is Pigs”, “Paul Bunyan” and “Lady and the Tramp”. Earle was responsible for the styling, background and colors for the highly acclaimed movie “Sleeping Beauty” and gave the movie its magical, medieval look. He also painted the dioramas for Sleeping Beauty’s Castle at Disneyland in Anaheim, California.
Earle’s work was also seen on television. One of his animated creations was an 18-minute version of the story of the Nativity that he did in 1963 for Tennessee Ernie Ford’s Special “The Story of Christmas”. A Daily Variety reviewer said Earle’s sequence “should be preserved and played back for years on end.” The show was digitally re-mastered in 1997.
Earle’s career has encompassed many different fields. In addition to book illustrating, the artist had also designed a number of covers for magazine publications and had produced and created several animated commercials and specials for television.
In 1998, at its Annie Awards show in Glendale, the International Animated Film Society gave Earle its Windsor McCay Award for lifetime achievement. In the 1940’s, Earle adapted his creative landscapes to Christmas cards, painting more than 800 designs that have sold more than 300 million copies through American Artist Group.
After about 15 years creating animated art, Earle returned to painting full time in 1966 and kept working until the end of his life. In addition to his watercolors, oils, sculptures, drawings and scratchboards, in 1974 he began making limited edition serigraphs. Eyvind Earle had a totally original perception of landscape. He successfully synthesizes seemingly incongruent aspects into a singularly distinctive style: a style, which is at once mysterious, primitive, disciplined, moody and nostalgic. He captures the grandeur of simplicity of the American countryside, and represents these glimpses of the American scene with a direct lyric ardor. His landscapes are remarkable for their suggestion of distances, landmasses and weather moods. “For 70 years,” Earle wrote in 1996, “I’ve painted paintings, and I’m constantly and everlastingly overwhelmed at the stupendous infinity of Nature. Wherever I turn and look, there I see creation. Art is creating...Art is the search for truth.”
Eyvind Earle passed away on July 20, 2000 at the age of 84. During his lifetime he created many paintings, sculptures, scratchboards, watercolors and drawings that have not been publicly seen or exhibited. Eyvind Earle Publishing LLC, under the specific instruction of the late Eyvind Earle, will continue the legacy of the artist, promoting and introducing new serigraphs and books through galleries worldwide. These posthumous limited edition serigraphs will be printed from the oil paintings created by Eyvind Earle that are in the collection of Joan Earle and others.